Serwis informacyjny NSZZ Solidarność ENEA Gorzów Wlkp. - Wtorek, 23 Lipiec 2024r.
Drukuj

Fabryka samochodów elektrycznych Izera w Jaworznie ma zostać uruchomiona w grudniu 2025 roku - tak wynika z harmonogramu przedstawionego 26.11.2022 r. na konferencji prasowej spółki ElectroMobility Poland w Katowicach. Koszt budowy fabryki szacowany jest na 6 mld zł

ElectroMobility Poland przed tygodniem podpisała umowę licencyjną z największą prywatną chińską grupą motoryzacyjną Geely dot. udostępnienia dedykowanej dla samochodów elektrycznych technologicznej platformy SEA pod budowę Izery.

26.11.2022 r. przedstawiciele spółki spotkali się z mediami.

Z dziennikarzami rozmawiali Beata Białoń Dudek – dyrektor ds. łańcucha dostaw, Sławomir Bekier – członek zarządu ds. finansowych oraz Cyprian Gronkiewicz – dyrektor ds. uruchomienia produkcji.

Sławomir Bekier przekazał, że po pozyskaniu dostawcy platformy spółka, której działalność zabezpieczona jest na najbliższe miesiące środkami Skarbu Państwa, wchodzi w fazę badania i oceny aspektów technicznych wykonalności projektów, która potrwa około roku.

Równolegle spółka będzie pracowała nad pozyskiwaniem inwestorów.
"Chcemy zakończyć montaż finansowy w IV kwartale 2023 r., aby z pełnym zabezpieczeniem kapitałowym przejść do fazy realizacyjnej, czyli fazy industrializacji" - wskazał Bekier.

Dyrektor EMP ds. uruchomienia produkcji Cyprian Gronkiewicz powiedział, że budowa zakładu produkcyjnego w Jaworznie, zaprojektowanego we współpracy z firmą Dürr Systems AG, zakładana jest w dwóch etapach. Pierwszy etap przewiduje produkcję Izery w segmencie C - z trzema odmianami nadwoziowymi (SUV, Hatch, SW) o zdolności produkcyjnej do 100 tys. samochodów rocznie. Ma zostać zrealizowany do grudnia 2025 r. i obejmować budynki o łącznej powierzchni 169 tys. m kw. W pierwszej kolejności planowane jest uruchomienie jednej zmiany produkcyjnej dla zdolności 33,4 tys. samochodów. Pełna zdolność 100 tys. pojazdów będzie wymagała produkcji na trzy zmiany.
"Ten zakład to typowy zakład produkcyjny, czyli tak, jak mamy Fiata w Tychach i Opla w Gliwicach: platforma, nadwozie, podwozie, to będzie budowane na spawalni u nas. To nie jest tak, że przyjedzie gotowy samochód i my tylko zmontujemy jakieś fotele i tak dalej - ten samochód będzie budowany od podstaw u nas" - stwierdził Gronkiewicz.

Planowane zatrudnienie dla pierwszego etapu budowy zakładu to 2403 osób (463 w spawalni, 245 w lakierni, 962 w montażu, 364 w logistyce i 369 pozostałych, np. dziale jakości, administracji itp.). Stopień automatyzacji linii produkcyjnej ma być przy tym wysoki w wydziale spawalni (481 robotów), średni w lakierni (20 robotów) i niski przy montażu (3 roboty).

 

Drugi etap do 2030 roku, 200 tys. samochodów rocznie

Rozbudowa zakładu w drugim etapie (w perspektywie 2030 r.) zakłada budowę do dwóch kolejnych rodzajów nadwozia (na tej samej platformie) i zwiększenie zdolności produkcyjnych do 200 tys. samochodów rocznie, przy rozbudowie głównych wydziałów produkcyjnych spawalni i montażu oraz instalacji dodatkowych linii w lakierni i budowie nowego wydziału tłoczni - do łącznej powierzchni ok. 225 tys. m kw.

 

Źródło-CIRE.PL

Wcześniejsze info dotyczące IZERY


Wiadomość tą wyświetlono 597 razy.